onsdag 23 juli 2014

Tappade dagar

Dag 5 Pamplona - Puente la Reina 23.9 km
Dag 6 Puente la Reina - Estella 22.0 km
Dag 7 Estella - Los Arcos 21.8 km
Dag 8 Los Arcos - Logroño 28,0

Dagarna rinner ivag och jag hinner inte skriva nagot.
Manga stallen vi bor pa saknar dessutom wifi sa det blir inte sa latt ibland.
I Pamplona tog jag in pa hotell for en natt, Lena och Anna bodde det stora kommunala
harbarget. Jag hade under ett antal natter inte kunnat sova mer an nagra timmar per natt,
och kande att jag maste ha en egen toalett och kunna sova ut en natt, det ar en stor om-
stallning att sova i en vaningssang med upp till 40 personer i samma rum. Men jag borjar
vanja mig. De senaste natterna har jag faktisk sovit riktig bra trots att jag i natt endast sov
pa en madrass pa golvet i kyrkans harbarge i Logroño.

Annars loper dagarna pa, man gar upp tidigt, forsoker komma ivag vid 06.00 for att kunna
avverka sa manga timmar som mojligt nar det inte ar sa varmt. Stannar i forsta byn och tar
en kaffe och en macka. Sedan fortsatter du att ga, tar eventuellt en lunch langs vagen, och
kommer fram vid 14.00-15.00 till harbarget. Da ser man till att duscha sa att man sen kan tvatta
kladerna man gatt i. Sen tar man nagon timmer i sangen eller skriver lite, eller satter dig i stan och
tar en ol eller vin.  

Pamplona ar en underbar stad, jattefin, vi hade eftermiddagen att se oss omkring, men man ar
ganska trott sa du orkar inte gora sa jattemycket.

Efter Pamplona gick vi aven uppfor till pilgrimsmonumentet, Aldo del Perdon, det blaste hiskeligt
nar vi var dar uppe.

Puente la Reina, ytterligare en fin liten by, de hade nagon sorts festival dar de tavlade om vem  som
kunde klattra fortast uppfor brospannet.

I Estella bodde vi pa kyrkans harbarge.
Efter Estella kom vi till vinfontanen, vi trodde att den oppnade 08.00, sa denna morgon fick vi lite
sovmorgon, men den var oppen nar vi kom. De har tva tappkranar, en med vatten och en med vin,
vi fyllde lite i vara flaskor for att dricka pa vagen.

I Logroño bodde vi pa kyrkans harbarge, ett underbart litet harbage med volontarer som jobbar dar
i 15 dagar och sedan byts ut, det ar frivilliga fran alla olika lander som gor detta pa sin semester.
Sangarna var slut sa vi fick sova pa madrasser pa golvet. Vi hjalpte till lite att gora iordning middagen
till kvallen innan gudstjanst i kyrkan, en av volontarerna fragade mi innan om jag ville lasa en liten bon
tillsammans med andra pilgrimmer, jag kunde oversatta versen till svenska. Ja tankte jag varfor inte...
men jag visste inte att jag skulle ga fram i predikstolen och lasa bonen infor hela forsamlingen i kyrkan.
Ja, jag laste pa svenska och Anna hann filma mig och det gick jattebra, kyrkan var ganska full, men jag
tror inte det fanns nagon annan svensk i kyrkan. Efter detta gick vi tillbaka till harbarget och at pilgrimsmiddag med samtliga pa harbarget, mycket trevligt. Efter detta gick vi tillbaka till kyrkan och fick lite valsignelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar