fredag 25 juli 2014

Dag 9 och 10

Dag 9 Najera - Granon 2,8 mil
Dag 10 Granon - Villafranca Montes de Oca 2,8 mil

Lämnade Najera tidigt på morgonen, precis som vanligt innan soluppgång.
Många pilgrimmer i farten och många man träffat på tidigare. Drack en kaffe
i nästa by. Fortsatte min vandring, jag är nu inne i Rioja- distriktet och tidigare
dagar har det varit mycket vinodlingar jag gått förbi, men nu är det ändrat
och nästan bara åkrar och odlingar. Vandrade ensam ett bra tag, träffade en
italiensk man som jag hade sällskap med in till Santo Domingo de la Calzada
men han kunde inte ett ord engelska, men ibland går det med lite teckenspråk.
Gick inte in i kyrkan som har en levande tupp och höna, för jag ville iväg till
nästa by innan det blev försent. Stötte på den belgiska ingenjören igen och vi
hade sällskap till nästa by. Hade hört av Anna att detta var ett trevligt härbärge
som var ett donationshärbärge med kyrkan.  Finns ings sängar utan man ligger
på madrasser på golvet. Och du ligger verkligen inne i kyrkans utrymme, många
vindlande trappor och stenväggar. Vi hjälpes åt att göra iordning middagen
tillsammans. Det dök upp pilgrimmer hela tiden och vi måste nog ha varit säkert
50-60 st vid middagen,  mycket trevligt, men majoriteten av folket var fransmän
eller italienare och kunde inte ett ord engelska. Lite svårt med kommunikationen.
jag trodde jag skulle klara mig bra med engelska, men, men, hela tiden nya ut-
maningar. Sedan var det diskning och gemensam samling i kyrkan med väl-
signelse och ett tänt ljus skickades runt och alla fick berätta något direkt ur hjärtat
eller något de var tacksamma över, på sitt eget språk om de ville. Sov mycket bra
trots madrassen, första gången dock det var en man som snarkade väldigt högt.
Jag störs inte så mycket men pilgrimmens bästa vän är öronproppar.

Vaknade tidigt nästa morgon, innan klockan ringde, du behöver nästa aldrig
ställa klockan då det alltid är någon som ger sig iväg tidigt så att du vaknar.
Gick det mesta av dagen utan att nästan se en enda pilgrim, kände mig lite ensam,
nen gick och funderade på att min mission för hösten ska bli att lära mig spanska.
Träffade den belgiske mannen även idag, vi hade sällskap och gick igenom en del
små byar längs vägen, finns många sådana. Jag stannade i Villfranca och han gick
vidare. Kom ett störtregn igår kväll då jag hade min tvätt ute och den blev dyngsur.
Torkade inte heller inatt i de lite fuktiga kyrkovalven, fick stoppa ner de halvblöta
kläderna och torka dem när jag kom fram till härbärget,  vilket då blev riktigt tidigt.
Jättefint ställe,  eventuellt nyrenoverat, men inte så många pilgrimmer. Träffade
några jag träffade igår på kyrkans härbärge, ett polskt par som nu bor i Edingburgh
och ett tyskt/peruanskt par som bor i Holland.


2 kommentarer:

  1. Jätteroligt att läsa! Låter som du har det bra! Fota mycket! Njut av vandringen!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Eva, det låter som att du trivs med tillvaron i Spanien. Här hemma är allt kanon, vi kan varken klaga på vädret eller semestern. Idag för första gången på länge regnar det, faktiskt lite skönt. Jag ska hälsa från alla, kramar

    SvaraRadera