fredag 1 augusti 2014

Leon

Sahagun - Reliegos 30,9 km
Reliegos - Leon 26,1 km

Sitter just nu på ett hotellrum i Leon, tänkte skämma bort mig med det när jag nu har gått mer än . halvvägs. Himla fint hotell med utsikt mot ett gammalt torg. Härbärget ligger precis bredvid. Hörde att alla härbärgen här snabbt blev fulla. Leon är en stor stad och mycket att se, så det är många som vill övernatta här. Kom till Leon redan vid 12.00 då det inte var så långt att gå, 26,1 km är numera väldigt kort, det optimala nu är runt 30 km på en dag. Tog en öl på torget med två italienska pilgrimmer,  den italienska tjejen skulle till bussen och åka hem idag. Hon börjar jobba igen nästa vecka, hon ville inte alls åka hem, men kommer tillbaka nästa år och fortsättet sin camino. Igår stannade vi på ett litet ställe som heter Reliegos, inte många pilgrimmer, man undrar var alla är. Alla har nog samlats i Leon idag, eftersom härbärgena är fulla och det är fredag. Ska ta mig ut sen och titta på stan, kommer säkert träffa en del pilgrimmer man inte sett på några dagar. Måste först njuta lite till i mitt egna hotellrum,  med min egen dusch och toalett:). Annars har jag sovit ovanligt bra på de sista härbärgena, inte så stora och med endast 6-8 sängar i varje. Igår var vi endast 3 tjejer på härbärget så vi hade faktiskt varsin dusch, det är man inte bortskämd med. I byn igår fanns även en häftig bar som hette Elvis, ägaren, en skön hippie satt utanför och han spelade många gamla låtar bl.a Johnny Cash. Vi spenderade faktiskt pengar på alla ställen i byn. Känns på nåt sätt bra, för dessa små byar skulle inte överleva utan alla pilgrimmer som drar förbi, och de flesta är otroligt trevliga och hjälpsamma,  ser de att man försöker prata lite spanska blir de så glada. Igår tex när vi drack kaffe i en liten by kom det en liten gumma och pratade med oss, vi nickade och sa "si" på vissa ställen och hon blev så glad. Jag hörde något om hospital i Barcelona och "pantalón". Nästa gång jag ska tillbaka till Caminon ska jag kunna lite mer spanska, för det kommer definitivt att bli fler camino, kanske inte hela sträckan men en bit.

3 kommentarer:

  1. Nästa gång du går så vill jag följa med!
    Annika

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt och inspirerande att läsa om dina upplevelser Eva! Man blir definitivt sugen att hänga på nästa gång du skall ut. Frågan är bara om inte vitsen försvinner lite då... i fall man går med några vänner menar jag... Möter du någon som går i grupp någon gång? Saknar dig här hemma! Kram:-) / Mia

    SvaraRadera
  3. Imponerande Eva. Hoppas resten av turen blir lika intressant/Tomas

    SvaraRadera