torsdag 14 augusti 2014

Framme i Santiago De Compostela

Dag 25 Triacastela - Barbadelo 21.8 km
Dag 26 Barbadelo - Gonzar 26,0 km
Dag 27 Gonzar - Melide 32.1 km
Dag 28 Melide - Santa Irene 30.3 km
Dag 29 Santa Irene - Santiago De Compostela 23.,0 km

Nu ar jag i Santiago de Compostela och vantar pa min buss som ska ta mig till Madrids flygplats.
Bussen gar 21.30 ikvall och ar framme 10 timmar senare, jag hoppas att jag kan sova pa bussen, ja efter denna manad kan jag nog somna varsomhelst. Och imorgon eftermiddag ar jag hemma igen, efter totalt 33 dagar inklusiver flygdagar. Kom till Santiago efter 29 dagar, hade nog raknat med nagra fler, men jag har inte haft nagra problem med vare sig fotter, knan eller ben, sa jag far vara otroligt tacksam.
Har nu haft tva dagar i Santiago och det kandes konstigt att vakna och inte behova forbereda for ytterligare en dags vandring. Pa samma gang som det kanns skont att vara framme sa ar det forstas ocksa med viss sorg jag lamnar den har vandringen, men det jag tar med mig ar sa mycket mer som inte gar att beskriva.
Val hemma ska jag forsoka smalta alla intryck och tankar och aterkomma med ett inlagg om vad caminon har gett mig och kanske sprida lite idéer till nagon annan som ocksa vill gora denna utmaning.

Sedan Sarria och sarskilt de senaste dagarna har det varit sa mycket folk pa vagarna, mestadels spanjorer, och manga spanska ungdomsgrupper, sasom scouter, kyrkliga och andra. Det ar lite lustigt att se deras fina vita strumpor, rentvattade klader och sma ryggsackar. Man ser direkt nar det ar "veteraner" eller nyborjare, alltsa veteraner ar ju alla vi som har vandrat fran Sant-Jean Pied eller Roncasvalles. Att sedan komma fram till Santiago de Compostela som ju har varit malet for hela vandringen, var nog inte riktigt som jag hade tankt mig. Malet ar alltsa den stora katedralen i santiago, men jag tog det sakra fore det osakra och gick direkt till ett harbarge och bokade en sang, forsokte for nagra dagar sedan att boka ett hotellrum, men det gick inte. Sedan beholl jag min ryggsack pa mig och begav mig till katedralen. Varje dag ar det en pilgrimsmasssa klockan 12.00, men vi anlande vid 13.30-tiden och tankte ga pa massan dagen efter. Katedralen haller just nu pa att renoveras sa vi mottes av en massa byggnadsstallningar, men det obligatoriska kortet togs framfor katedralen. Manga pilgrimer anlander hela tiden, folk jag aldrig sett tidigare. I borjan av vandringen var det "nastan" sa att man visste vilka de flesta var, men nu ar det nastan bara okanda. Men traffade nagra vanner jag tagit farval av ett antal ganger tidigare, och sa dyker de upp pa gatan i Santiago, ett mycket kart aterseende. Gick darefter till pilgrimskontoret for att hamta ut compostelan, en vantan i ko pa drygt en timme, men har nu fatt mitt bevis skrivet i latin, "Evam" ar mitt latinska namn.

Mina onskemal infor hemkomsten ar valdigt sma, detta satter ju faktiskt perspektiv pa tillvaron, en handduk som man verkligen blir torr av, att kunna ladda sin telefon narsomhelst, rena sangklader, ingen sovsack.
Men jag kommer aven att sakna denna enkla tillvaro, nar det enda du ager ryms i en ryggsack du bar med dig varje dag. Du har inget huvudbry vad du ska ha pa dig for du har inte sa manga ombyten, men det ar ju lika for alla, man lar kanna igen allas kladbyten de har med sig. Jag har inte sminkat mig pa en manad, vilken tidsbesparing, ja ok da, lappglanset har jag anvant, nagon gang.

Na nu borjar internettiden ta slut och jag ska dra mig till busstationen. Aterkomer med ett inlagg nar jag kommer hem.   

1 kommentar:

  1. Vilken prestation du gjort. Du kan vara stolt. Puss Jacob

    SvaraRadera