torsdag 7 augusti 2014

Dagarna rullar pa

Dag 20 Leon - Hospital de Orbigo 36 km
Dag 21 Hospital de Orbigo - El Ganso 28,9 km
Dag 22 El Ganso - Riego De Ambros 27,8 km
Dag 23 Riego De Ambros - Cucabelos 28,7 km
Dag 24 Cucabelos - Las Herrerias 30,4 km
Dag 25 Las Herrerias - Teriacastela 28,5 km

Sitter nu pa ett valdigt nytt och fint harbarge i Teriacastela, de tva forsta jag var inne pa var fullbelagda. Lite dyrare an de normala men lite finare, har bott pa nagra sma och enkla harbargen de senaste dagarna, de ar oftast mycket mysigare och man blir val omhandertagen. Igar bodde jag i Las Herrerias, pa ett lite stalle med endast 18 baddar. Overnattning for 5 EUR, vegetarisk trerattersmiddag inklusive vin + frukost pa morgonen med musli, kaffe och hembakat brod for ytterligare 10 EUR, det ar himla billigt i Spanien. Nu har vi kommit in i Gallicien, mycket gronare och mycket mer backar upp och ner, idag gick jag "bara" drygt 29 km men eftersom det var mycket upp och sedan ner kandes det som mycket mer. Tidigare var det mest akermark med grodor men har ar det mest kor. Korna drivs pa de smala stigar dar vi passerar, idag motte jag ett helt gang med kor och tjurar gaende emot mig, jag tryckte upp mig i buskaget vid sidan om stigen och forsokte att inte titta dem i ogonen nar de gick forbi, filmade lite med min kamera, kameran fick en liten stangning av en av korna, tror inte jag har varit sa radd i hela mitt liv, det ar valdigt stora djur. Upptackte senare att det var brannasslor i buskaget jag tryckt upp mig i, jaja, lite sveda far man val tala. Vi gar ocksa helt igenom vissa gardar och far forsoka halla undan for all spillning som ligger pa vagen. Men mycket trevligare vyer an tidigare da det var torrt och dott och valdigt platt. Imorgon kommer jag till Sarria och det ar 10 mil kvar till Santiago, tank att jag da har gatt 70 mil. Har hort att manga spanjorer, da sarskilt skolungdomar kommer att ga de sista 10 milen, det ar vad som kravs for att fa ett compostela i Santiago. Alltsa ett intyg att du gatt en caminovandring. Sa det kommer att vara mycket fler pilgrimmer fran och med imorgon, och jag har hort skrackhistorier att du maste upp tidigt och raca for att fa en sang att sova i, jaja, vi far val se. Raknar nu att kunna komma fram till Santiago den 13 augusti efter 30 dagars vandring! Har ett flyg hem den 18 augusti, men hoppas att kunna boka om det till den 15 istallet, sa jag kommer tidigare hem. Manga valjer att ga 3 dagar anda ut till kusten som heter Finisterre, och jag skulle kunna ha den tiden, men jag valjer nog att aka hem istallet :]

Var forresten vid Cruz de Ferro haromdagen. ett jarnkors pa en kulle uppe pa en hojd. Man sager att man ska ha med sig en sten hemifran och lagga denna vid korset for att gora sig av med bordor som tynger en eller bara som en halsning. Jag kom fram pa formiddagen och satt sakert har i nagra timmar och sag alla pilgrimmer, vissa grat, vissa lamnade brev, vissa stenar. Jag lamnade min sten vid korset och tankte att nar jag kommer hem kommer ett nytt kapitl i mitt liv skrivas, nar det galler mitt jobb och sysselsattning, jag tanker ljust pa framtiden och ser framemot en spannande host.



3 kommentarer:

  1. Wow, wow, wow! Trots att jag gjort allt detta själv är det sjukt imponerande och häftigt att läsa! Hög igenkänningsfaktor! Ska bli kul att höra alla detaljer sen! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Åh så spännande alltihop! Jag som älskar kor hade nog trots allt ändå också blivit rädd så nära :-)

    SvaraRadera
  3. Härlig läsning! Hörde att du redan kommit fram till Santiago, grattis :) Kram/Jenny

    SvaraRadera